نرجوا التسجيل لتكون عضوا من اعضاء منتدي ايجي بويز (مرحبا بك)
اهلا بك زائرنا الكريم يرجي التفضل بالتسجيل في المنتدي -التسجيل 3 خانات فقط
الاسم والايميل والباسورد
_:_:_:_@ EGY BOYS TEAM @:_:_:_:_



 
الرئيسيةالدينس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

  كيف تصبح شخصيه اجتماعيه محبوبه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
xX.MAZIKA.Xx
المدير العام

المدير العام
avatar

ذكر
الديك
عدد المساهمات : 1964
الـــتـــقـــيـــيـــم : 0
تاريخ الميلاد : 16/02/1993
تاريخ التسجيل : 17/04/2010
العمر : 24
الموقع : EGYBOYS

مُساهمةموضوع: كيف تصبح شخصيه اجتماعيه محبوبه   2010-12-07, 03:40


وصفة التخلص من الخوف الإجتماعي واكتساب شخصية اجتماعية
كم وقت عدى عليك كان نفسك تبقى إنسان اجتماعي ومحبوب جداً ومشهور والناس كلها عارفاك
وكام موقف تصرفت فيه بطريقة معينة مع الي حواليك وبعد انتهاء الموقف ندمت على كل كلمة قلتها واتمنيت الوقت يرجع تاني والموقف يتكرر عشان تتصرف بطريقة مختلفة بتقول لنفسك ياه أنا كنت غبي اوي ازاي انا اتصرفت بالطريقة دي .
كام مرة كنت مع مجموعة من أصحابك أو أصحاب أصحابك وشفت حد فيهم منطلق ولسانه سكر وشكله بيقول إنو طول عمره اجتماعي وصحابه كتير جداً ومحط الأنظار كلها واتمنيت جواك تبقى الشخص دا ولو ليوم واحد بس .
اقولك على حاجة : كل الناس لديهم خوف اجتماعي بدرجة معينة ، عارف على مستوى العالم الخوف الاجتماعي Social Phobia هو الخوف رقم 1 على مستوى العالم والمفاجأة إن الخوف من الموت Death Phobia هو الخوف رقم 7 يعني الناس تفضل تموت على انهم يقومو يتكلمو في موقف اجتماعي. تفتكر ليه السبب ..
فاكر وانتا صغير كانت ماما بتقولك ايه ، أوعى تتكلم مع حد ويضحك عليك أو يستغلك ، خليك حريص وفتح عينيك على الآخر، وبابا أوعى زملاتك يضحكوا عليك ولما بتفكر بينك وبين نفسك ، بتلاقي خواطرك بتقولك خليك عادي واتصرف باعتدال عشان محدش يضحك عليك ويبقى شكلك مش كويس أدام الناس ..
عارف كل دا بينتج إيه بينتج خوف اجتماعي Social Phobia بيخليك تفكر كتير في كل تصرف تعمله وكل كلمة تقولها وفي أغلب الوقت بتتجنب المواجهة وتفضّل إنك تنسحب وتعيش في عالمك الخاص وتعزل نفسك ودا بيعزز الخوف الاجتماعي جواك اكتر واكتر ..
أمال الحل ايه .. ا لحل في وصفة من 8 خطوات أو 8 مراحل اعملهم علطول في كل وقت وبأكبر عدد من التكرارات تقدر عليه وأقولك على سر في 21 يوم بالكتير هتكتسب شخصية اجتماعية هتبهرك انتا شخصياً قبل ماتبهر الي حواليك بس بشرط 21 يوم يعني 3 اسابيع في كل اسبوع حاول تكون 12 مرة في موقف اجتماعي (مش شرط زيارات عائلية أو موقف اجتماعي تقليدي )ممكن اصحابك الي حوالين بيتك ، ممكن عيلتك نفسها ، ممكن الراجل الي جنبك في العربية ، ممكن البقال الي تحتت بيتكم أي موقف فيه ناس حواليك مش شرط هما أد ايه واحد اتنين تلاتة مفيش أي مشاكل متهيألي دي مش صعبة أوي وتطبق الخطوات دي يعني المحصلة كلها في 21 يوم 36 موقف اجتماعي و36 مرة انتا بتطبق المراحل 8 دول وفي الأخر اكتبلي وقولي على التغيير الي حصلك
أقولكم على حاجة كمان : كام واحد فينا بيحب ألعاب الفيديو جيم والبلاي ستيش ، وبيعد أدام التلفزيون كتييير يتابع حاجات هوا زهق منها ومن كتر ماشافها ، وغير كدا كمان بيتفنن انو تبقى ليه هوايات أغلبها مع نفسه بدون الآخرين عارفين دا ليه دا هروب ناعم من المواجهات الاجتماعية والمواقف الاجتماعية المختلفة .

لكن ايه هيا الخطوات 8 لاكتساب شخصية اجتماعية
1. الاتصال البصري(بص لأي حد بتكلمه في عينيه ) مع الابتسامة الساحرة
2. اتكلم مع ناس غريبة متعرفهاش .
3. اتعلم تتكلم مع البنات (دا لو كنت لد هتخليك تكون حساس وعميق)
4. خلي حواراتك ممتعة للي حواليك (هتكتسبها بالتكرارا والتدريب)
5. كن عطوف على الآخرين " اللمس " ( سلم باليدين ، اربت على الكتفين ...إلخ).
6. إتكلم بحرارة وعاطفة (خلي فيه اتصال عميق بينك وبين الي حواليك .)
7. كن شخص يعتمد عليه (خلي عندك حاجة تقدر تقدمها للآخرين )
8. كن محط الأنظار (دا الهدف النهائي من الشخصية الاجتماعية)

طب تعالوا الوقت نفصل الخطوات دي شوية .
1. الاتصال البصري ( بص لأي حد بتكلمه في عينيه ) مع الابتسامة الساحرة
مشوفتش حد قبل كدا في حياتك أثناء ما بتتكلم معاه بتحس ليه سحر خفي ، بتحسه شخصيته جذابة ومش عارف ليه ولا عارف ايه السر في الشخص دا عارف ايه السر ، السر في نظرة عينيه مع ابتسامته .
لو عرفت ازاي تتحكم في نظرات عينيك وتديها العمق المناسب والمكان المناسب الي تنظر وعرفت ازاي تتحكم في ابتسامتك هتلاقي معجزة حصلت في اتصالك مع الي حواليك هتلاقي الي حواليك بينجذبو ليك بطريقة خفية وانتا نفسك مش عارف ليه (الا لو كنت قريت المقالة دي طبعاً )
افتكركدا معايا : كم مرة في الماضي وانتا كنت بتتكلم مع حد وبصيت في عينيه صح وبعمق مناسب هتلاقي نفسك مش فاكر امتا بالتحديد وهتلاقي كمان ان لو دا حصل فهو حصل بطريقة عشوائية بدون تحكم منك وكمان ابتسامتك كنت مش عارف امتا تبتسم وازاي تبتسم . لإنك بتتصرف في المواقف الاجتماعية بدون وعي بتتصرف بتلقائية شديدة ودي اكتر حاجة تضيع منك سحر شخصيتك امام الآخرين . يبقى البداية كن واعي بنظراتك وابتساماتك ، قبل ماتحاول تتحكم فيهم راقب حاليا انتا ازاي بتتصرف مجرد راقب وارصد بس بعد كدا هييجي التحكم تلقائياً مع الوقت والتكرار.
بلائ بقة تبقى مبتسم علطول وسنانك طالعة في الهوا كدا زي مصاصين الدماء إلا لو كنت عاوز شكلك يبقى غبي ي ي ي .
لكن ابتسم لو فيه حاجة تدعو للابتسام بجد واتمرن على الابتسامة امام المرآة ، عشان تشوف أروع ابتسامة ليك واكتر ابتسامة بتخليك أكتر جاذبية .
(باختصار وتصرف شديد)
2. اتكلم مع ناس غريبة متعرفهاش .
هقولك على حاجة غريبة انا كنت بدايق جداً جداً من الناس الي بتبدأ تتكلم معايا وهيا متعرفنيش ياسلام لو راكب في العربية ولا المترو ولا ماشي في الشارع وحد حاول يتكلم معايا ويرغي معايا شوية دا لو مش بيسألني على مكان معين مثلاً .والغرابة ان انا الوقت بقيت واحد من الناس دول (بتكلم كتير مع ناس معرفهاش ولا تعرفني ) .
بس استنى شوية وركز معايا خلي بالك انك لما تتكلم مع الغريب عنك ولسة متعرفوش هتكتسب مهارة رائعة جداً انك هتتكلم مع كل واحد بلغته دا لو انتا طبعاً ذكي وهتسيبه هوا يتكلم اكتر لو مثلاً صنايعي في أي مكان أو بياع أو لو راجل كبير في السن....إلخ انتا لازم تكلمه بلغته عشان هوا يفهمك وتفهمه كويس (والسر هنا في تقنية من البرمجة اللغوية العصبية وهي بناء التوافق ، ببساطة خد نفس عميق واقف زي الشخص الآخر وخلي وضع ورجليك بالضبط زي الشخص الأخر، واتنفس زيه وحاكي كل اوضاعه الحركية لو وضع اديه على خده اعمل زيه .. الخ .. هوا دا بناء التوافق مفيش معجزة وفي الآخر استخدم نفس المصطلحات والكلمات الي بيستخدمها الشخص الآخر ايه إحساسك وانتا بقيت الشخص الآخر ) .
وفي النهاية هتكتسب مرونة غير عادية في تعاملك مع الناس الي حواليك ودي في حد ذاتها مهارة لا تقدر بثمن . كل ما تتطلبه شوية شجاعة مش أكتر ودي كمان هتيجي بالتكرار مفيش أي معجزة لازم تحصل كل حاجة هتيجي بالتكرار وبالهدوء من غير استعجال أو عصبية .
3. لو انتا ولد حاول تتكلم مع البنات كتيير :
طريقة عمل عقل البنت تختلف عن عقل الشاب لإن البنت عقلها بيعمل بطريقة عاطفية بتهتم أكتر بالعواطف والمشاعر الموجودة في أي موقف حواليها اكتر من اهتمامها بالعقل والمنطق والتفكير التحليلي وكمان عقل البنت بيعمل بطريقة غير خطية NonLinear يعني ممكن تفكر وتعمل أكتر من حاجة في نفس الوقت بدون خطأ على عكس الشاب عقله بيعمل بطريقة خطية Linear يعني لازم يركز في حاجة واحدة في الوقت الواحد حاول تكلم والدك وهوا بيتفرج على متش الأهلي والزمالك ومركز اوي واسأله عن رأيه في عربية جاركم مثلاً وشوفه يعمل فيك ايه (أنا ماليش دعوة بالي هيحصلك ) لكن روح لوالدتك كدا في المطبخ هتلاقيها بتقلب الرز مثلاً على النار وفي نفس الوقت بتكلم في التليفون ، وفي نفس الوقت شايلة ا خوك الصغير على كتفها بتهديه وبتعمل كل دا بكفاءة تامة مركزة في التليفون ومركزة مع الطبخ ومركزة مع اخوك الصغير ..
فانت لما تتكلم مع البنات وتقدر تتصل معاهم كويس وتتفاهم معاهم وتتعامل مع عقليتهم دا هيخليك تقدر تهتم بالجانب العاطفي والمشاعر في المواقف الي حواليك وهيخليك تقدر تتعامل مع اكتر من حاجة في نفس الوقت وبكفاءة وبرضه دا هييجي أكتر بالتدريب والتكرار .










الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
كيف تصبح شخصيه اجتماعيه محبوبه
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: 
(¯`°•.¸¯`°•. منتديات الأسرة والمجتمع.•°`¯¸.•°`¯)
 :: التدريب والتطوير الذاتي
-
انتقل الى: